söndag 15 mars 2009

3 X Åremössan


Låt mig presentera 3 st Åremössor som jag stickat så där i ett nafs eller rättare sagt var det ibörjan inte i ett nafs. Svärmor fick komma till undsättning när jag stickade mosstickning i stället för resårstickning men det är ju också 30 år sedan jag stickade...
Det är hur roligt som helst att sticka dessa mössor och det gör man på en kväll till och med för mig som inte är en van stickare..
här kommer beskrivningen hur man gör hämtat från: Östersunds posten
Så här gör du:
*Det går åt precis ett nystan à 100 gram av garnet Milano.
*Lägg upp 38 maskor på stickor nummer 10
*Sticka en rät och en avig.
*Vid tre meter kvar av garnet maskas det av löst
*Stycket ser ut som en rektangel
*Sy i hop från där du startade med där du slutade med en stoppnål.
*Voilà, Åremössan är klar.
Till barn sluter man mössan när det är mer än tre meter kvar använd färre maskor, mät runt huvudet innan du syr ihop

Inga kommentarer: